Till Startsidan

Skaffa webbhotell?
Läs JavaScript.nu's jämförelse av webbhotell.
Med priser från
9 kr / månad.

Genom ett samarbete får alla JavaScript.nu-
besökare dessutom 100 kr i rabatt vid beställning.

Re: UNICODE till ANSI

[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]

Forum / UNICODE till ANSI
 En Unicode-sträng har i allmänhet ingen ANSI-ekvivalent.
Först och främst, ASCII är en teckenkodning som kan representera 128 tecken, med 7 bitar. Eftersom byte-storleken i datorer är 8 bitar, och ASCII inte hade stöd för de flesta internationella tecken (ex. åäö), skapades flera nya teckenkodningar som använde den sista biten till detta. Enligt vad jag förstått är ANSI-teckenkodningar en samling av kodningar som använder den sista biten till varierande saker. Ett exempel är Windows-1252, som den här sidan använder (även om just detta är ett dåligt exempel; den är inte egentligen en ANSI-standard).

Unicode däremot är en mycket större teckenkodning, med snarare 100000 tecken än de 256 som kan representeras i en given ANSI-kodning. Detta sker oftast genom att fler än en byte används per tecken - se t.ex. Wikipedia på UTF-8.

Det är alltså inte möjligt att omvandla Unicode till en ANSI-kodning just eftersom den senare innehåller färre tecken.
Därför är jag inte helt säker på vad du försöker göra, du får specificera vidare vad du menar att strängen "日本語" faktiskt betyder.

Till sist får du gärna beskriva anledningen till att du behöver göra detta, och dessutom i JavaScript. Jag ser inte helt vad som kan tänkas ligga bakom en sådan omvandling.

Simon

Hej!

Jag har en UNICODE textsträng i JavaScript, "日本語".

Denna behöver omvandlas till ANSI-motsvarigheten, "日本語".

Nån som har en aning om hur man kan göra detta? Givetvis vill jag kunna omvandla vilka uncode-strängar som helst (typ UTF8) till deras ANSI-motsvarigheter.

Eller om det är ASCII, tror det heter ANSI.

Tack så mycket om du kan detta!

Postat av Simon (213.89.66.60) den 28 November, 2009 kl 12:05:03.
Som svar på: UNICODE till ANSI postat av Niklas den 27 November, 2009 kl 14:44:49.

Svar på inlägget:

Posta ett svar:

Namn:
E-Mail:
Rubrik:
Meddelande:
Ja tack, maila mig om andra svarar på detta inlägg.
Ja tack, maila mig om andra svarar på mitt inlägg.

[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]

Copyright © Omid Rouhani 1997-2010; Alla rättigheter reserverade.
Guider: [ HTML guide ] - [ JavaScript guide ] - [ DHTML guide ] - [ Perl guide ] - [ Sitemap ]