Till Startsidan

Skaffa webbhotell?
Läs JavaScript.nu's jämförelse av webbhotell.
Med priser från
9 kr / månad.

Genom ett samarbete får alla JavaScript.nu-
besökare dessutom 100 kr i rabatt vid beställning.


Re: Iframe med Javascript

[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]


Forum / Iframe med Javascript
 fixade det, bara att ändra i fadepage.js.

/Erik

 
Innan jag ändrar (ska seriöst testa med textur, blir nog ballt):

Ugår ifrån att jag ska ändra från backgroundColor till backgroundImage='url(http://www.demomx.se/demofiler/browsertexture.jpg)'; i javascripten på subsidorna.

Ska jag även ändra till whitescreen.style.backgroundImage='url(http://www.demomx.se/demofiler/browsertexture.jpg)'; i InitFade functionen i fadepage.js?

Och jag lämnar document.documentElement.style.backgroundColor='transparent'; som det är?

/Erik


 
Ja, den koden.

Och det borde vara väldigt enkelt att istället använda en texture. Byt helt enkelt ut background-color:black mot background-image:url(bilden.png) . I JavaScript blir det alltså

document.documentElement.style.backgroundImage='url(browsertexture.jpg)';

Observera att för laddningens skull är det bra att ÄVEN sätta background-color, eftersom man då slipper stunden så bilden inte ännu laddats.

Simon

 
"och tar bort (nästan) samma kod från fadepage.js"

if(document && document.documentElement && $_GET['fade']=='yes')document.documentElement.style.backgroundColor='black';

?

/Erik

 
Yes!

Har en fråga (håller på med koderna nu)

Kan man fada till en tiled texture? Så att det ser ut som att endast texten på sidan fadas ut och inte bakgrunden?

typ
document.documentElement.style.backgroundColor='browsertexture.jpg';

vet att ju denna kod inte funkar, skriver bara för tydlighets skull.

/Erik


 
Kul att huvudfunktionaliteten finns iallafall, det är ju ett gott tecken... Jag hade nästan förväntat mig att små fel skulle uppstå med det här. Du kan prova att genomföra allt detta, och se om det hjälper:

* På varje subsida lägger du till

<script type="text/javascript">
if(document && document.documentElement)document.documentElement.style.backgroundColor='black';
</script>

i absoluta början på <head> och tar bort (nästan) samma kod från fadepage.js. Observera att för att koden ska köras omedelbart bör den INTE läggas i speciella .js-filer.

* I fadepage.js, flytta

document.documentElement.style.backgroundColor='transparent';

en rad upp (över if-satsen).


Om du vill, kan du även prova (något osäkrare):

* Byt ut

document.body.appendChild(whitescreen);

mot

document.documentElement.appendChild(whitescreen);

* Byt ut:

$(initFade)

mot

if(document && document.documentElement)initFade();else $(initFade);

Det är möjligt att det skulle få effekten att gå snabbare igenom.

Jag har fler idéer, men testa och se om det hjälper först.

Simon

 
Ack ack, lyckan blev kortvarig. Nu blinkar det till väldigt frekvent helt plötsligt. Hittar inte logiken i detta. Testade att bya ut 'transparent' mot de andra alternativen (auto, inherit, none osv..) utan förbättring. De gör dessutom så att bakgrunden blir svart runt omkring innehållet. 'transparent' fungerar helt klart bäst av dessa.

Man kan dessutom se att det som blinkar till är kommande sida. Dvs går jag från mixning till mastring så blinkar mastring till innan in-faden till mastring initieras.

Lämnar koderna i detta skick om du orkar kolla på det.

/Erik

 
Hej!

Nu funkar det jättebra. Bara någon enstaka gång som det blinkar till mitt i faden, men det är betydligt stabilare nu än tidigare. Jag är nöjd! Hoppas bara att menyn beter sig korrekt i de andra webläsarna också.

Tack tack!
/Erik

 
Hmmm.

För mig ser det inte ut som om du har uppdaterat padepage.js enligt mitt senaste försök. Därför skickas fel typ av argument, och ett fel uppstår... Prova att ändra fadepage.js till att innehåll exakt den koden som jag postat senast (om möjligt med ändringen från window.onload=initFade; till $(initFade);).

Då hoppas jag att det ska fungera bättre.

Simon

 
Nu borde jag ha gjort rätt! (eller inte)

Jo, iWeb tog bort head koden, men jag har satt dit den nu igen och ska inte uppdatera sidan förrän du hunnit kolla på det. Funkar inte fortfarande.

Ska göra research på explicit i iweb. Hoppas dock att jag ska kunna flytta över allt till DW. Men jag är rädd att jag inte jag är nog skicklig att få till huvudsidan så att den ser fin ut i alla webläsare. Börar bli bråttom dessutom, sidan ska vara klar om 2 veckor.

Hade jag inte fått din hjälp vet jag inte hur sidan hade sett ut...

/Erik


 
Det verkar vara två saker som är fel:

* fixFade-function på huvudsidan verkar ha försvunnit (iWeb? ...). Den är essentiell för effekten.

* Jag råkade, för fix 2, skriva $(initPage) istället för $(initFade), vilket får till följd att fade-functionen inte laddas alls.

Vad menar du förresten med att det andra fungerade galant? Punkt 1 och 3? Lite tvetydigt..

Och finns det verkligen inget sätt att från iWeb lägga in kod explicit, så att den inte skrivs över?

Simon

 [förkortat för längd]


Postat av Erik (83.249.211.122) den 20 Mars, 2009 kl 11:18:05.
Som svar på: Re: Iframe med Javascript postat av Erik den 19 Mars, 2009 kl 18:55:27.


Svar på inlägget:


Posta ett svar:

Namn:
E-Mail:
Rubrik:
Meddelande:
Ja tack, maila mig om andra svarar på detta inlägg.
Ja tack, maila mig om andra svarar på mitt inlägg.


[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]






Copyright © Omid Rouhani 1997-2022; Alla rättigheter reserverade.
Guider: [ HTML guide ] - [ JavaScript guide ] - [ DHTML guide ] - [ Perl guide ] - [ Sitemap ]