Till Startsidan

Skaffa webbhotell?
Läs JavaScript.nu's jämförelse av webbhotell.
Med priser från
9 kr / månad.

Genom ett samarbete får alla JavaScript.nu-
besökare dessutom 100 kr i rabatt vid beställning.

Re: Bara texten hovrar

[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]

Forum / Varför just blå?
 Inte .navigare a:hover, utan .navigare:hover. Eller gör som i den andra menyn och sätt länken så att den täcker hela td'n.

Här är förresten din CSS-kod, lite uppstrukturerad: http://pastebin.com/vQaN0PdR

Jag rensade lite i rabatten och tog bort några onödiga regler. Jag trodde att .navigare hade ingen funktion, tog bort den och det påverkade inte utseendet. Men jag sparade den, så nu kunde jag stoppa in den igen. Background-color in navigare hover ändrar endast textens bakgrund-färg, inte hela rutan. Hur skulle jag kunna ändra hela rutan?

Har du provat att sätta background-color: på .navigare:hover i CSS:en? Det tror jag borde ha rätt effekt.

Att topmenyalternativ som länkar någonstans får en annan class än de som inte gör det är ett medvetet val jag gjorde med den kod jag skrev, tanken var att det ska (om du vill det) gå att skilja dem åt i stil. Om man vill ge dem samma stil i CSS kan man enkelt göra det med en kommaseparator, exempelvis så här:

.menyRubrikClass, .topMenyLankClass {
font-family: arial,verdana;
text-decoration: none;
font-size: 15px;
color:#383432;
font-weight: bold;
}

eller

#undermeny1, #undermeny2, #undermeny3, #undermeny4, #undermeny5, #undermeny6, #undermeny7 {
position: absolute;
visibility: hidden;
text-align: right;
}

(som gör din kod lite enklare att hantera.)

Det här stämmer inte i bag.js: "//***---"rubrikFarg" är färgen på det som man drar musen över för att en ny meny ska visas och "menyerFarg" är färgen på det fält där länkarna finns."
Det visade sig att rubrikFärg är färgen på den befintliga bakgrunden, utan hover.

Hur kan rubrikens bakgrund bli grön när man för musen över, likadant som i #headlink a:hover?

Det här är fixad! Nu försöker jag lista ut,varför just de två hör till .menyRubrikClass och de andra till topmenylankclass och om det inte skulle vara möjligt att sammanföra dessa i samma class.

Jag håller på att finslipa utseendet på web.comhem.se/varkanjag. Jag undrar, varifrån kommer den blåa textfärgen på Presentation och Fester, medan de andra får färgen som jag önskar?

Postat av Simon (213.89.66.60) den 26 Juni, 2010 kl 03:18:02.
Som svar på: Bara texten hovrar postat av Gabriel den 25 Juni, 2010 kl 22:01:06.

Svar på inlägget:

Posta ett svar:

Namn:
E-Mail:
Rubrik:
Meddelande:
Ja tack, maila mig om andra svarar på detta inlägg.
Ja tack, maila mig om andra svarar på mitt inlägg.

[ JavaScript.nu's Forum ] [ Viktigt om forumet ] [ JavaScript.nu's Startsida ]

Copyright © Omid Rouhani 1997-2022; Alla rättigheter reserverade.
Guider: [ HTML guide ] - [ JavaScript guide ] - [ DHTML guide ] - [ Perl guide ] - [ Sitemap ]