Hej! Tack för att du tittade på det. Men jag han lösa, iallafall en del av det. :)
Det är vissa småsaker som jag inte riktigt har koll på. Som det vore jättesnällt om jag kunde få hjälp med. Det är dels, det att i menyn så ligger "Undefined" med, om jag inte kryssar i den första bilden. Och jag vet inte hur jag ska få bort det. Sen får jag inte in den texten som jag har i den lilla ruta som dyker upp när jag för musen över bilden. Jag har suttit och pillat fram och tillbaka men inget jag gör hjälper. Vill du se hur det ser ut, har jag lagt ut det här: http://www.fc.lnu.se/~cp222bn/uppgift6/uppgift6.htm
Tack!
Din rad var url = document.xbox.bigger[nr].src; är helt fel. Det du vill är att komma åt bilden med id="biggerN", inte element nr. N i arrayen av <input>s med name="bigger" (notera att det inte går (eller, åtminstone, det borde inte gå) att komma åt bilder genom document.form.name-syntaxen - du måste använda t.ex. document.getElementById). Det du ska göra är alltså att konstruera "biggerN"-strängen genom '"bigger" + N', och hämta ut elementet med rätt id med just document.getElementById:
var url = document.getElementById("bigger" + i).src; //url:en till valda bilder
Jag skrev 'i' i stället för nr för att jag tror att det var det du menade.
Andra "fel" är för övrigt att var filename = url.substring(url.lastIndexOf("/")+1; saknar en ), att du deklarerar lokala variabler som parametrar till funktionen (det räcker med 'var'-deklarationer...), och att newWindow(width="700px",height="500px","slideshow.htm"); gör newWindow("700px", "500px", "slideshow.htm"); men skapar globala variabler width, height utan anledning.
....Borde ju kanske tillägga att xpicBig är arrayen som jag vill spara namnen på bilderna i, för att flytta dem till nästa sida... :)
Hej! Jag har ett problem med att jag vill öppna ett nytt fönster med ett bildspel. I det ska förkryssade bilder från den första sidan finnas med.
Det som händer är att jag får felmeddelande i firebug att URL IS UNDEFINED. Och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det..
Vore väldigt tacksam för hjälp. :)
Såhär ser funktionen ut,och en del av HTML:en.
function showSlides(nr,url,filename){ while (xpicBig.length > 0)xpicBig.pop(); //rensar arrayen for (var i=0; i<document.xbox.kryss.length; i++){
if(document.forms['xbox'].kryss[i].checked==true) var url = document.xbox.bigger[nr].src; //url:en till valda bilder var filename = url.substring(url.lastIndexOf("/")+1; xpicBig.push(filename); } newWindow(width="700px",height="500px","slideshow.htm"); }