GISSA ETT NUMMER MELLAN 0-100
Jag tänker på ett nummer mellan 0 och 100.
Jag säger bara om talet är högre eller lägre.
Knappa in talet och tryck sedan på Gissa.
För att avbryta ditt spel och börja på ett nytt spel,
tryck på Nytt spel.
Detta sätter du i HEAD (efter <HEAD> och före </HEAD>):
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
<!--This is one of many scripts which are available at: *---
//--http://www.JavaScript.nu/javascript *---
//--This script is FREE, but you MUST let these lines *---
//--remain if you use this script. *---
//***---Talet anger hur många tal som datorn ska kunna tänka på. Talet som datorn kommer att tänka på blir alltså ett tal mellan "0" och "det du anger här nedan".
antal_tal=100
//***---Om du vill kan du byta språk här.
gang=new Array("gång.","gånger.")
//***---Ange texten som visas när man ska starta om
omstart="Starta om hela spelet?"
//***---Denna text dyker upp i början
forst_text="Jag tänker på ett tal mellan 0 och "+antal_tal+". Knappa in det tal du tror jag tänker på och tryck på \"Gissa\".";
klar=0
function allt_tom()
{
document.gissa.stor.value="";
document.gissa.talet.value="";
}
function sudda_allt()
{
if(confirm(omstart))
{
nystart()
}
}
function nystart()
{
allt_tom()
klar=1
gissat=0
nummer=Math.floor(Math.random()*antal_tal)
document.gissa.stor.value=forst_text
document.gissa.talet.value=""
}
function skriv(nr)
{
document.gissa.talet.value+=nr
}
function test_av_tal()
{
i=0
talet2=document.gissa.talet.value
gilitiga_nummer="1234567890"
svar=true
for (i;i1)
{
gang2=gang[1]
}
else
{
gang2=gang[0]
}
if (nummer!=talet)
{
if (nummer>talet)
{
stor_liten="litet"
}
if (nummer
Detta sätter du i BODY
(resultatet kan t.ex. vara såhär:
<BODY TEXT="white" BGCOLOR="black" OnLoad="nystart()">)
Detta sätter du efter <BODY> och före </BODY>:
<FORM NAME="gissa" ACTION="javascript:gissa1();" METHOD="post">
<TEXTAREA ROWS="5" COLS="25" NAME="stor" WRAP="physical"></TEXTAREA><br>
<INPUT TYPE="text" NAME="talet" Size="20">
<TABLE BORDER="4" BORDERCOLOR="GRAY" CELLSPADDING="-1" CELLSPACING="-1">
<TR>
<TD><INPUT TYPE="button" NAME="1" WIDTH="50" VALUE=" 1 " OnClick="skriv('1')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="2" WIDTH="50" VALUE=" 2 " OnClick="skriv('2')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="3" WIDTH="50" VALUE=" 3 " OnClick="skriv('3')"><br><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="4" WIDTH="50" VALUE=" 4 " OnClick="skriv('4')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="5" WIDTH="50" VALUE=" 5 " OnClick="skriv('5')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="6" WIDTH="50" VALUE=" 6 " OnClick="skriv('6')"><br><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="7" WIDTH="50" VALUE=" 7 " OnClick="skriv('7')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="8" WIDTH="50" VALUE=" 8 " OnClick="skriv('8')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="9" WIDTH="50" VALUE=" 9 " OnClick="skriv('9')"><br><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="0" WIDTH="50" VALUE=" 0 " OnClick="skriv('0')"><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="DoIt" WIDTH="100" VALUE=" Gissa " OnClick="gissa1();"><br><!----
--><INPUT TYPE="button" NAME="init" WIDTH="150" VALUE=" Nytt spel " OnClick="sudda_allt()"><!----
--></TD>
</TR>
</TABLE>
</FORM>
Om du inte vet hur du ska spara JavaScriptet till din hemsida,
tryck då här .
Copyright © Omid Rouhani 1997-2022; Alla rättigheter reserverade.
Guider:
[ HTML guide ]
-
[ JavaScript guide ]
-
[ DHTML guide ]
-
[ Perl guide ]
-
[ Sitemap ]